vrijdag 7 december 2007

Vraag: Kunnen de kinderen dit ook zonder begeleiding??


Voor de blokken 4 en 5 heb ik de kinderen zelf op de computer begeleid. Dit omdat ik het belangrijk vind dat ook de leerkracht weet hoe het er aan toe gaat als de kinderen op de computer aan het werk zijn.

Je kunt meteen inspringen en uitleg geven. Je helpt kinderen op weg met het programma. Je kunt op deze manier goed bekijken welke kinderen dit zonder hulp kunnen en welke kinderen vastlopen.


Maar dit is natuurlijk niet de realiteit.

Je kunt als leerkracht niet bij drie kinderen blijven op de gang om te kijken of ze het wel snappen en om uitleg te geven. Want je hebt er ook nog 20+ in de klas zitten die aandacht nodig hebben en eisen.


De aankomende twee en een halve week ga ik de kinderen niet meer zo intensief begeleiden. Ik zal de computers opstarten en de opdrachten vooraf klassikaal (op het bord) uitleggen. Zodat de kinderen weten wat ze moeten doen. Daarna kunnen de kinderen niets meer vragen en moeten ze zelfstandig aan het werk gaan.


Ik heb de kinderen wel gewaarschuwd dat ik de resultaten van hun werk later kan inzien. Wanneer de kinderen niet serieus aan het werk zijn geweest en daardoor veel fouten hebben gemaakt kan ik dat dus terug zien.


De kinderen die veel fouten hebben gemaakt zal ik bij me vragen om er even over te praten. Was het te moeilijk? Snapte je het spel? Misschien een korte uitleg geven.


Startpunt:


Roulatiesysteem;

Het roulatiesysteem werkt goed. De kinderen gaan rustig de klas in en uit waarbij ze geen andere kinderen storen. Dit gaat in een regelmatig tempo waarbij iedereen binnen het uur rekenen aan de beurt komt.


Oefeningen:

Ik heb gemerkt dat sommige oefeningen nog vrij moeilijk zijn voor de zwakkere kinderen. Ze weten niet wat ze moeten doen en raken daardoor onzeker. Ik geëxperimenteerd met vooraf een uitleg op het bord te geven. Ik heb de oefening uitgelegd aan de hand van een voorbeeldsom. Ik heb op het bord getekend hoe het programma eruit ziet en uitgelegd wat er van de kinderen verwacht wordt. Waar ze het antwoord in moeten vullen, of ze de muis moeten gebruiken of het toetsenbord en wat je moet doen als je een fout antwoord intypt.

Dit duurde hooguit 5 minuten.


De kinderen konden hierna zelfstandig achter de computer ik stond er nog wel bij maar behoefte helemaal geen vragen meer te beantwoorden.

Ik wil nu kijken of dit met andere oefeningen ook zo goed gaat.


De volgende oefeningen gaan de kinderen maken;

les

Module

Oefening

bijzonderheden

2

Kommagetallen

Koorts

Tot tienden

5

Kommagetallen

Sportdag

Tot tienden

7

Kommagetallen

Smulsommen

Tot tienden

9

Maten en gewichten

Zoekplaatje

Aangeven van de te gebruiken maat.

Het zijn veel oefeningen met kommagetallen omdat de kinderen dit moeilijk vinden en de andere toetsopgaven niet terug komen in de opdrachten van het rekenprogramma Ambrasoft.

Geen opmerkingen: