Uitvoering actieonderzoek deel 1 afgesloten.
Toetsresultaten na 1 x per week oefenen.
Blok 4
| Relatie digitale en analoge tijden | Percentages inkleuren in een cirkeldiagram | Aflezen en interpreteren van een spoortabel | Handig optellen en aftrekken van kommagetallen |
Norm 80% | 3 | 7 | 7 | 8 |
Chan | X | | | X |
Sus | X | | | X |
Max | | | X | |
Ind | X | | X | |
Tar | | | | |
Puc | | | | |
Ro | | | | X |
Tho | X | | X | |
Ber | | | | |
Gij | X* | | X* | |
Jes | | | | |
Aantal keren geoefend: | 2 | 1 | 1 | |
Welke oefening: | Klokkenwinkel Tv-kijken | Raad de procenten | Zeg de tijd | |
* Gij heeft deze week veel problemen thuis gehad. Hierdoor vallen de resultaten tegen.
Conclusie: je ziet een lichte verbetering. Max heeft maar 1 onvoldoende en Tar helemaal geen.
Het aflezen van een spoortabel is door 3 van de 5 goed gemaakt. Hierin zaten verschillende onderdelen waarvan we het verwoorden van de tijd hebben geoefend.
De kinderen blijven onvoldoendes scoren op de onderdelen met klokkijken. Aan de resultaten van de kinderen tijdens de computerlessen kon je al opmaken dat de kinderen analoog klokkijken met 12 tot 24 uur erg moeilijk vinden.
Resultaten oefen sessies.
Blok 4:
Sessienaam: klokkenwinkel
Verslag van groep 7
Scoringspercentage 80% (dit is het te behalen percentage op de toets)
Verslag gemaakt op: 31-10-2007
Module: klokkijken
Onderdeel: klokkenwinkel
Niveau: met wijzers en cijfers
| Score | Aantal goed | Aantal fout |
Chan | 100 | 16 | 0 |
Sus | - | - | - |
Max | 100 | 16 | 0 |
Ind | 76 | 16 | 5 |
Tar | 70 | 16 | 7 |
Puc | 80 | 16 | 0 |
Ro | 89 | 16 | 2 |
Tho | 73 | 16 | 6 |
Ber | 94 | 16 | 1 |
Gij | 94 | 16 | 1 |
Jes | 80 | 16 | 4 |
Conclusie: deze oefening is voor sommige kinderen nog lastig. Van cijfers naar wijzers is moeilijk voor 3 kinderen.
Sessienaam: tv-kijken
Verslag van groep 7
Scoringspercentage 80% (dit is het te behalen percentage op de toets)
Verslag gemaakt op: 02-11-2007
Module: klokkijken
Onderdeel: tv-kijken
Niveau: met wijzers en cijfers
| Score | Aantal goed | Aantal fout |
Chan | 71 | 20 | 8 |
Sus | 65 | 20 | 11 |
Max | - | - | - |
Ind* | 67* | 20* | 10* |
Tar | 74 | 20 | 7 |
Puc | 100 | 20 | 0 |
Ro | 80 | 20 | 5 |
Tho | 77 | 20 | 6 |
Ber | 80 | 20 | 5 |
Gij | 87 | 20 | 3 |
Jes | 91 | 20 | 2 |
* aangepaste oefening: niveau met cijfers: 12 tot 24 uur
Conclusie; het lezen van de televisiegids is voor de zwakkere kinderen te moeilijk. De omschakeling van wijzers naar cijfers.
Aangeven of en programma: 1 al begonnen is, 2; al af is of 3 nog moet beginnen kunnen deze kinderen niet.
Sessienaam: zeg de tijd 1-1
Verslag van groep 7
Scoringspercentage 80% (dit is het te behalen percentage op de toets)
Verslag gemaakt op: 09-11-2007
Module: klokkijken
Onderdeel: Zeg de tijd
Niveau: met cijfers: 12 tot 24 uur
| Score | Aantal goed | Aantal fout |
Chan | 100 | 15 | 0 |
Sus | 100 | 15 | 0 |
Max | 83 | 15 | 3 |
Ind | 94* | 15* | 1* |
Tar | 75 | 15 | 5 |
Puc | 83 | 15 | 3 |
Ro | 100 | 15 | 0 |
Tho | 71 | 15 | 6 |
Ber | 88 | 15 | 2 |
Gij | 94 | 15 | 1 |
Jes | 83 | 15 | 3 |
* aangepaste oefening: niveau met cijfers: 0 tot 12 uur
Conclusie: het verwoorden van een digitale klok gaat de meeste kinderen goed af. Voor Ind heb ik de opdracht aangepast omdat zij moeite heeft met de cijfers na 12 uur. Ik wilde dat ze ging oefenen met het verwoorden van de tijd. Ze moest zich nu alleen hierop concentreren waardoor dat beter zou blijven hangen.
Sessienaam: raad de procenten
Verslag van groep 7
Scoringspercentage 80% (dit is het te behalen percentage op de toets)
Verslag gemaakt op: 16-11-2007
Module: Procenten
Onderdeel: raad de procenten
Niveau: breuken en procenten
| Score | Aantal goed | Aantal fout |
Chan | 89 | 41 | 5 |
Sus | 77 | 61 | 18 |
Max | 98 | 54 | 1 |
Ind | 71 | 39 | 16 |
Tar | 82 | 33 | 7 |
Puc | 99 | 80 | 1 |
Ro | 94 | 63 | 4 |
Tho | 91 | 68 | 7 |
Ber | 95 | 78 | 4 |
Gij | - | - | - |
Jes | 87 | 101 | 15 |
Conclusie; dit is voor de kinderen een moeilijke opdracht. Ze kregen een breuk bijvoorbeeld 3/4, met daarnaast een cirkeldiagram of een staaf die voor 3/4 deel was gekleurd. De kinderen moesten daarvan zeggen hoeveel procent dat was.
Vooral de ‘zwakkere’ kinderen vonden het moeilijk te starten. Ze hadden vooraf uitleg nodig om de oefeningen goed te gaan maken.
Bijvoorbeeld: een hele cirkel is 100%, de halve cirkel 50%, een kwart is 25% wat is nu drie kwart? 75%.
Toetresultaten na 2 keer in de week oefenen.
Blok 5
| Handig delen: analogie bij (grote) deeltafels. | Het geheel berekenen als een deel van het geheel gegeven is. | Kolomsgewijs delen met verkorte notatievorm. | Eenvoudige percentages berekenen. |
Norm 80% | Max 4 fout | Max 1 fout | Max 1 fout | Max 2 fout |
Chan | 4 | 4 | 0 | 0 |
Sus | 9 | 3 | 1 | 0 |
Max | 5 | 0 | 1 | 1 |
Ind | 11 | 4 | 2 | Niet af. |
Tar | 2 | 0 | 0 | 0 |
Puc | 0 | 0 | 0 | 0 |
Ro | 0 | 0 | 1 | 0 |
Tho | 5 | 0 | 1 | 2 |
Ber | 3 | 3 | 1 | 0 |
Jes | 3 | 0 | 2 | 0 |
Aantal keren geoefend: | 1 | | 1 | 5 |
Welke oefening: | Grote tafels | Er waren geen opdrachten die bij deze som paste. | | Raad de procenten. Goudstaven. Goede manieren. Vragenlijst. Zoekplaatje. |
Conclusie:
Handig delen:
In het begin van dit blok heb ik aandacht besteed aan handig delen van grote getallen. Zoals 2877: 7=
De kinderen moesten dit splitsen.
2800: 7= 400
77:7= 11
2877:7= 411
De computer opdracht die hierbij hoort hebben de kinderen allemaal op niveau gemaakt. Aan de hand daarvan had ik de conclusie getrokken dat de kinderen dit beheersten. Waarschijnlijk was deze manier van delen door sommigen weer vergeten omdat dit in het begin van het blok was aangeboden.
Eenvoudige percentages:
De aangeboden oefeningen in dit blok zijn voornamelijk procentsommen geweest. Vooraf bleek al dat de kinderen heel veel moeite hadden met procentsommen. Ook het aanbod van het programma Ambrasoft was zo variƫrend dat de kinderen elke keer een ander soort oefening konden maken. Elke keer een stapje moeilijker.
Dit blijkt nu een goede keuze te zijn geweest. Doordat de kinderen dit in verschillende vormen hebben geoefend hebben ze opdracht goed kunnen maken en blijkt het dat de kinderen hier geen moeite meer mee hebben.
Het geheel berekenen als een deel van het geheel gegeven is.
Hiervoor was binnen het programma Ambrasoft geen oefenmateriaal voor te vinden. Daarom hebben de kinderen dit alleen geoefend tijdens de gewone rekenles.
Resultaten oefen sessies blok 5:
Sessienaam: Raad de procenten
Verslag van groep 7
Scoringspercentage 80% (dit is het te behalen percentage op de toets)
Verslag gemaakt op: 16-11-2007
Module: Procenten
Onderdeel: Raad de procenten
Niveau: Breuken en procenten
| Score | Aantal goed | Aantal fout |
Chan | 89 | 41 | 5 |
Sus | 77 | 61 | 18 |
Max | 98 | 54 | 1 |
Ind | 71 | 39 | 16 |
Tar | 82 | 33 | 7 |
Puc | 99 | 80 | 1 |
Ro | 94 | 63 | 4 |
Tho | 91 | 68 | 7 |
Ber | 95 | 78 | 4 |
Jes | 87 | 101 | 15 |
Conclusie: de twee uitvallende kinderen zal ik extra in de gaten houden en op 7/12 deze oefening overnieuw laten maken om te kijken of er verbetering te zien is.
Sessienaam: grote tafels
Verslag van groep 7
Scoringspercentage 80% (dit is het te behalen percentage op de toets)
Verslag gemaakt op: 23-11-2007
Module: Sommen tot 10.000
Onderdeel: grote tafels
Niveau: Deelsommen: 2421: 3=
| Score | Aantal goed | Aantal fout |
Chan | 97 | 30 | 1 |
Sus | 97 | 30 | 1 |
Max | 94 | 30 | 2 |
Ind | 88 | 30 | 4 |
Tar | 81 | 30 | 7 |
Puc | 100 | 30 | 0 |
Ro | 100 | 30 | 0 |
Tho | 97 | 30 | 1 |
Ber | 97 | 30 | 1 |
Jes | 97 | 30 | 1 |
Conclusie: deze oefening hoeft niet verder extra geoefend te worden.
Sessienaam: Goudstaven 28-11
Verslag van groep 7
Scoringspercentage 80% (dit is het te behalen percentage op de toets)
Verslag gemaakt op: 28-11-2007
Module: Breuken
Onderdeel: Goudstaven
Niveau: verdelen door elkaar
| Score | Aantal goed | Aantal fout |
Chan | 96 | 50 | 2 |
Sus | 96 | 50 | 2 |
Max | 98 | 50 | 1 |
Ind | 94 | 50 | 3 |
Tar | 89 | 50 | 6 |
Puc | 100 | 50 | 0 |
Ro | 93 | 50 | 4 |
Tho | 96 | 50 | 2 |
Ber | 94 | 50 | 3 |
Jes | 94 | 50 | 3 |
Conclusie: deze oefening hoeft niet verder extra geoefend te worden.
Sessienaam: goede manieren 30-11
Verslag van groep 7
Scoringspercentage 80% (dit is het te behalen percentage op de toets)
Verslag gemaakt op: 30-11-2007
Module: procenten
Onderdeel: goede manieren
Niveau: deel eerst door 100
| Score | Aantal goed | Aantal fout |
Chan | 100 | 20 | 0 |
Sus | 87 | 20 | 3 |
Max | 95 | 20 | 1 |
Ind | 80 | 20 | 5 |
Tar | 83 | 20 | 4 |
Puc | 100 | 20 | 0 |
Ro | 100 | 20 | 0 |
Tho | 91 | 20 | 2 |
Ber | 95 | 20 | 1 |
Jes | 100 | 20 | 0 |
Conclusie: deze oefening hoeft niet verder extra geoefend te worden.
Sessienaam: vragenlijst 6-12
Verslag van groep 7
Scoringspercentage 80% (dit is het te behalen percentage op de toets)
Verslag gemaakt op: 6-12-2007
Module: Procenten
Onderdeel: Vragenlijst
Niveau: Eenvoudige procenten
| Score | Aantal goed | Aantal fout |
Chan | 62 | 10 | 6 |
Sus | 83 | 10 | 2 |
Max | 100 | 10 | 0 |
Ind* | 100 | 10 | 0 |
Tar | 50 | 10 | 10 |
Puc** | 77 | 10 | 3 |
Ro | 100 | 10 | 0 |
Tho | 83 | 10 | 2 |
Ber | 91 | 10 | 1 |
Jes | 100 | 10 | 0 |
* de oefening heb ik met Ind samen gedaan.
** Zit niet lekker in haar vel. Moet vandaag naar het ziekenhuis.
Conclusie: de twee uitvallers hebben nog extra oefening nodig, dat zal gebeuren op 7/12. Onder mijn begeleiding.
Op 16-11 bleek dat twee kinderen deze opdracht onvoldoende hadden afgerond. Vandaag heb ik naast deze kinderen gezeten en gekeken waar de fouten gemaakt werden. Daarna heb ik ze een korte uitleg gegeven en hebben ze de opdracht gemaakt.
Sessienaam: Raad de procenten 7-12
Verslag van groep 7
Scoringspercentage 80% (dit is het te behalen percentage op de toets)
Verslag gemaakt op: 7-12-2007
Module: Procenten
Onderdeel: Raad de procenten
Niveau: breuken en procenten
| Score | Aantal goed | Aantal fout |
Ind | 91 | 41 | 4 |
Sus | 94 | 65 | 4 |
Conclusie: de kinderen zijn instaat deze oefening goed te volbrengen.
Op 6-12 bleek dat twee kinderen deze opdracht onvoldoende hadden afgerond. Vandaag heb ik naast deze kinderen gezeten en gekeken waar de fouten gemaakt werden. Daarna heb ik ze een korte uitleg gegeven en hebben ze de opdracht gemaakt.
Sessienaam: vragenlijst 7-12
Verslag van groep 7
Scoringspercentage 80% (dit is het te behalen percentage op de toets)
Verslag gemaakt op: 7-12-2007
Module: procenten
Onderdeel: Vragenlijst
Niveau: Eenvoudige procenten
| Score | Aantal goed | Aantal fout |
Chan | 100 | 10 | 0 |
Tar | 100 | 10 | 0 |
Conclusie: na een korte uitleg konden de kinderen de opdracht goed maken.
Voor de andere kinderen had ik een uitdagende oefening uitgezocht. Een oefening met sommen als 47% van 800=???
De kinderen vonden het een moeilijke opdracht de beloning was des te groter toen bleek dat ze het heel goed gemaakt hadden.
Sessienaam: Zoekplaatje
Verslag van groep 7
Scoringspercentage 80% (dit is het te behalen percentage op de toets)
Verslag gemaakt op: 7-12-2007
Module: Procenten
Onderdeel: Zoekplaatje
Niveau: Deel eerst door 100
| Score | Aantal goed | Aantal fout |
Max | 100 | 20 | 0 |
Puc | 91 | 20 | 2 |
Ro | 95 | 20 | 1 |
Tho | 91 | 20 | 2 |
Ber | 91 | 20 | 2 |
Jes | 91 | 20 | 2 |
1
Geen opmerkingen:
Een reactie posten